Thomas Markersen – om Tanke Timeout

ThomasMarkersen_Opt01_0029

Thomas Markersen er uddannet psykolog og arbejder som konsulent og praktiserende psykolog.  Han har løst opgaver for private virksomheder, kommuner og institutioner som f.eks. Teknologisk Institut, Psykiatrifonden og Folkesundhed København.

Thomas har fra starten af sin karriere arbejdet med kognitiv terapi, herunder ACT, acceptance & commitment therapy. ACT er en retning inden for den kognitive terapi, der er baseret på den seneste hjerne- og sprogforskning samt centrale aspekter af bevidst nærvær, også kendt som mindfulness. Målet med ACT er at hjælpe med at kunne acceptere og rumme ens egne følelser og automatiske tanker samt at definere egne værdier og kunne ’committe’ sig til dem med tapperhed, engagement og hensynsfuldhed.

Thomas har løbende modtaget supervision af førende kræfter inden for dette felt. Herudover har han erfaring med bl.a. positiv psykologi, coaching, bevidst nærvær og kropsterapi.

Thomas formår at formidle det vanskelige på en lettilgængelig måde. Han er blevet kendt blandt fagfæller, kunder og klienter som en altid venlig, autoritativ og energisk personlighed.

Thomas Markersen formår at pakke de terapeutiske rationaler fra bl.a. den kognitive terapi ind i overskuelige modeller og metaforer, der gør, at klienten får en fin forståelse af sig selv samt et overblik over sin situation. Via den effektive fortælling, der indkapsler de terapeutiske virkemidler, bliver klienter relativt hurtigt klædt på til at stå på egne ben med selvsikkerhed og en god fornemmelse af sig selv, og hvad der skal til for at leve det gode liv.

I de sidste 5-6 år har Thomas arbejdet med bevidst nærvær (mindfulness) i forbindelse med terapi og coaching. Bevidst nærvær som metode går godt i spænd med kognitiv terapi, men kan også stå alene. I den forbindelse har Thomas selv praktiseret mindfulness og er blevet kendt som en dygtig meditationsvejleder.

Tanke Timeout, som er udgivet på en 2cd, er udviklet med afsæt i bl.a. kognitiv psykologi, kropsterapi og bevidst nærvær, og metodens faglige fundament er således i den grad på plads. I og med at øvelserne kun har en varighed på 5 minutter, er der skabt en helt ny standard for anvendelsen af kendte og velafprøvede teknikker, der virker!

Thomas Markersen beskriver sine foredrag og kurser således:

 

Foredrag – Del 1 er et inspirationsforedrag på ca. 1 time,  del 1 + 2 er et foredrag på ca. 2 timer.

DEL 1 Tanke Timeout i teori og i meditation

Biologi. Via Tanke Timeout øvelsen fra CD’en introduceres du til at opleve din biologi på en måde, hvor du erkender, at dine tanker kan ses som et udtryk for vilkårlige frit associerende biologiske processer. Vi taler om, at vi har tanker, som vi ikke behøver at ”lytte til”. Et fremmed koncept for de fleste. Du lærer at tage en timeout fra dine tanker.

Bevidsthed. Du introduceres til, hvad det vil sige, at hvile i din bevidsthed og være i nuet. Du lærer dit ”observerende selv” at kende via en enkle øvelser herunder øvelsen ”mig-mig-mig” fra CD’en. Her får du måske en forståelse af den ro, der udstråler fra folk, der virkelig hviler i sig selv, fx buddhistiske munke. Her stifter du måske bekendtskab med det ”stille sind”.

DEL 2 Tanke Timeout i handling.

Bevægelse. Bevidst nærvær i bevægelse og holdning. Her kommer du op at stå og gå på sjove måder. Med afsæt i mindfulnessbaseret kognitiv terapi vil jeg hjælpe dig i gang med at bevæge dig med bevidst nærvær. Hemmeligheden bag selvsikkerhed ligger ofte i selvsikre bevægelser.

Kommunikation. Med afsæt i øvelsen ”beslutninger” fra CD’en træner vi kommunikation. Man kan kommunikere med afsæt i éns rutinemæssige måde at tænke og agere på, og man kan kommunikere ud fra sin fornemmelse. I al min tid som kommunikationstræner har jeg ikke set en så kæmpeeffekt på så kort tid, som når jeg træner andre i at kommunikere fra deres fornemmelse.

Kursus

Halvdagskursus på 4 timer.

DEL 1 Tanke Timeout i teori og i meditation

Biologi. Via Tanke Timeout øvelsen fra CD’en introduceres du til at opleve din biologi på en måde, hvor du får mulighed for at erkende, at dine tanker kan ses som et udtryk for vilkårlige frit associerende biologiske processer. Vi taler om, at vi har tanker, som vi ikke behøver at ”lytte til”. Et fremmed koncept for mange af os: Du vil bogstaveligt opleve en Tanke Timeout.

Verden. Vi laver øvelsen ”Løvesind” fra CD’en og en øvelse jeg kalder ”forgrund baggrund” og taler om, hvad disse øvelser fortæller os om at være i verden.

Bevidsthed. Det aspekt af dig, der er vidne til, at du har en tanke. Det aspekt af dig, der observerer, hvor du er. Det er din bevidsthed, dit ”observerende selv”. Vi laver her øvelsen ”mig-mig-mig” fra CD’en, hvor du stifter bekendtskab med din bevidsthed.

DEL 2 Tanke Timeout i handling.

Bevægelse. Bevidst nærvær i bevægelse og holdning. Her kommer du op at stå og gå på sjove måder. Med afsæt i mindfulnessbaseret kognitiv terapi og teorier om shakraer, vil jeg hjælpe dig i gang med at sidde, stå og bevæge dig med bevidst nærvær. Hemmeligheden bag selvsikkerhed ligger ofte i selvsikre bevægelser og en selvsikker holdning.

Kommunikation. Man kan kommunikere med afsæt i éns rutinemæssige måde at tænke og agere på, og man kan tale ud fra sin fornemmelse. Der er tale om to vidt forskellige måder at kommunikere på. I al min tid som kommunikationstræner har jeg ikke set en så kæmpeeffekt på så kort tid, som når jeg træner andre i at kommunikere fra deres fornemmelse. Vi benytter en enkel tanke timeout øvelse, der kan bruges under selve kommunikationsøvelsen.

Beslutsomhed. Vi laver en øvelse, man i gamle dage ville have kaldt at ’se lyset’. Vi laver øvelsen ”Beslutninger” fra CD’en. Vi arbejder her med vores intuition. Med en simpel øvelse opøver du her evnen til at træffe beslutninger og tro på dine beslutninger.

Heldags kursus ca. 7 timer.

DEL 1 Tanke Timeout i teori og i meditation

Biologi. Via ”Tanke Timeout” øvelsen fra CD’en introduceres du til at opleve din biologi på en måde, hvor du måske erkender, at dine tanker kan ses som et udtryk for vilkårlige frit associerende biologiske processer. Vi taler om, at vi har tanker, som vi ikke behøver at ”lytte til”. Et fremmed koncept for mange: Du vil bogstaveligt opleve en Tanke Timeout. Vi laver også en klassisk åndedrætsøvelse for at stifte bekendtskab med vores krop, vores biologi.

Verden. Vi starter med øvelsen ”Løvesind” fra CD’en. Herefter observerer vi rummet og hinanden ud fra et ikke dømmende sind. Vi kigger på lokalet ud fra forskellige instruktioner, for virkelig at studere hvor vi er. Vi iagttager hinanden uden at forfalde til vores automatiske vurderinger. Vi prøver at observere og iagttage uden at forfalde til automatiske og dømmende tanker.

Bevidsthed. Det aspekt af dig, der er vidne til, at du har en tanke. Det aspekt af dig, der observerer rummet og dine medmennesker. Det er din bevidsthed, dit ”observerende selv”. Vi laver her to øvelser, hvor du stifter bekendtskab med din bevidsthed. Vi laver øvelsen ”mig-mig-mig” fra CD’en, og vi laver en øvelse jeg kalder ”himmelmeditation”. Himmelmeditationen er en øvelse jeg lidt humoristisk kalder for det sorte bælte i Zen buddhisme. Her hjælpes du til at erfare noget af den ro, der udstråler fra folk, der virkelig synes at hvile i sig selv, fx buddhistiske munke. Her stifter du måske bekendtskab med det ”stille sind”.

DEL 2 Tanke Timeout i handling.

Bevægelse. Bevidst nærvær i bevægelse og holdning. Her kommer du op at stå og gå på sjove måder. Med afsæt i mindfulnessbaseret kognitiv terapi og teorier om shakraer, vil jeg hjælpe dig i gang med at sidde, stå og bevæge dig med bevidst nærvær. Hemmeligheden bag selvsikkerhed ligger ofte i selvsikre bevægelser og en selvsikker holdning.

Koncentration. Hvornår er du bevidst nærværende, hvornår er du ufokuseret? Hvornår er du opgavefokuseret, og hvornår er du i færd med overspringshandlinger? Vi benytter Tanke Timeoutøvelsen ”accepter situationen” fra CD’en, til at undersøge hvordan du kan øge din koncentrationsevner og dit fokus.

Bevar dit gode humør. Vi iscenesætter besværlige sociale situationer, det er frivilligt at deltage, og prøver to forskellige teknikker af for at træne os selv i at bevare vores gode humør. Der vil blive grinet, men I vil helt sikkert lære noget nyt. Vi bruger bl.a. øvelsen ”Andres negative energi: Værn om dit gode humør” fra CD’en.

Kommunikation. I al min tid som kommunikationstræner har jeg ikke set en så kæmpeeffekt på så kort tid, som når jeg træner andre i at kommunikere fra deres fornemmelse. Vi benytter en enkel tanke timeout øvelse, der kan bruges under selve kommunikationsøvelsen. Vi reflekterer over, hvornår det er godt at benytte denne måde at kommunikere på.

Hensynsfuldhed. Vi laver en Tanke Timeoutøvelse, hvor vi stifter godt bekendtskab med vores hensynsfuldhed. Vi visualiserer hensynsfuldhed over for nogle, vi har været eller er i konflikt med. Vi laver individuelle mål: Hvornår og med hvem vil du træne din hensynsfuldhed?

Beslutsomhed. Vi laver en øvelse, man i gamle dage ville have kaldt at ’se lyset’. Vi arbejder her med vores intuition. Med en enkel øvelse opøver du her evnen til at træffe beslutninger og tro på dine beslutninger.

Slip bekymringen. Vi laver øvelsen med det navn fra CD’en. Formålet er at lære at leve med, at livet er et usikkert projekt, og at det er okay.

Såvel foredrag som kurser kan skræddersys,  så de især omhandler de problematikker, der er aktuelle for den enkelte virksomhed. Kurser vil endvidere kalde på involvering af og dialog med publikum.

BOOK DENNE FOREDRAGSHOLDER

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Kiercom Nyhedsbrev

KierCom på Facebook

Kiercom på Linked In

%d bloggers like this: