Pernille Tranberg – om Big Data og forretningsmuligheder

tranberg12

Pernille Tranberg, er journalist, forfatter og foredragsholder. Siden midt 1990’erne har hun talt om samfundsforandringer i kølvandet på internettet og nu sociale medier. Hun har arbejdet som freelancejournalist i New York, været reporter på Dagbladet Politiken, chefredaktør på Forbrugerrådets blad TÆNK og redaktionel udviklingschef i Berlingske Media med fokus på sociale medier, digitale tendenser og forretningsmodeller. Hun har blandt andet skrevet Noget i Nettet (1997), Besat af Børn (1997), Kolonihaveliv (2003) og redigeret De Overvågede (2009).

Foredrag 1: 

Big Data – fra online data til nye forretningsmuligheder

Din religion, alder, seksuelle orientering, kost, hobby, politiske overbevisning, helbred, bilkørsel, sundhedsbekymringer, feriedrømme og meget mere er alt sammen dine persondata. Konstant bliver data opsnappet, indsamlet og videresolgt som ingredienser i en ny eksplosivt voksende industri: Big Data.

Med dine small data, som du ofte afgiver, når du bruger mange af de gratis services på nettet og mobilt, er forretningsmulighederne uanede. Persondata er blevet nutidens olie, men for dig som borger og forbruger – og for dine børn, kolleger og medarbejdere – er der mange faldgruber. 

Pernille Tranberg fortæller om det nyeste inden for Big Data, om forretningsmulighederne og ikke mindst om faldgruberne, som hun beskriver i sin bog, Fake It.

ItemImage

Foredrag 2:

Foredrag & lynkursus i digitalt selvforsvar

Tænker du nogen sinde over, hvem der ved hvad om dig på nettet? At din færden på hjemmesider og brug af apps kan få konsekvenser for, om du får det gode job – eller mister det – kommer ind på den bedste uddannelse og modtager de bedste priser på alt fra rejser til forsikring? I hverdagen derhjemme, på arbejdspladsen, i fitnesscentret, i skolen, når du rejser, dater og shopper. Du bliver konstant overvåget og registreret online. Og du opdager det sjældent!

Når Google, Facebook, Twitter og co. lader dig søge, e-maile og holde kontakt, er det alt andet end gratis. Du betaler med dine persondata – også kaldet nutidens olie.

Virksomheder samler og videresælger informationer om dine interesser, smag, religion, alder, politiske overbevisning, helbred, seksuelle orientering, venner osv. De tjener milliarder på din identitet.

Foredraget Fake it giver dig en rundtur i, hvad du skal være opmærksom på i din adfærd på nettet:

  • Hvorfor bør du passe på din identitet og dit omdømme online – hør hvad konsekvenserne har været for dem, der ikke passede på?
  • Hvem holder øje med dig, hvordan og hvorfor?
  • Hvad sker der med dine persondata – og hvorfor er selv detaljerne interessante?
  • Hvilke værktøjer, kan du bruge for at passe på din digitale identitet?

Foredraget er et lynkursus i digitalt selvforsvar i den kommercielle kampzone og kan målrettes folkeskoler, gymnasier, biblioteker, virksomheder – ledere som medarbejdere, hvis individuelle omdømme også er virksomhedens omdømme – mv.

BOOK DENNE FOREDRAGSHOLDER

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Kiercom Nyhedsbrev

KierCom på Facebook

Kiercom på Linked In

%d bloggers like this: